تاسيسات حرارتی برودتی و تهويه مطبوع

جایی برای تبادل اطلاعات دوستان مکانیک

 
رزومه 2-1
نویسنده : سعید میرزایی - ساعت ٩:٤۸ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/٧/٧
 

 

نحوه نگارش رزومه

شیوه های متفاوتی برای نگارش رزومه متداول و مرسوم است و هر کس به مقتضای سلیقه و هدفی که از نگارش رزومه دارد، شیوه خاصی را بر می گزیند. اما به طور کلی اصول و سرفصل بندی عمومی رزومه ها به شرح زیر است:

  1- جزئیات شخصی(Personal Details)  

اغلب رزومه ها با این بخش آغاز می شوند . آن چه می بایست در این بخش ذکر شود شامل نام ، آدرس ، شماره تلفن ، آدرس پست الکترونیک و تاریخ تولد است.

 2- پروفایل شخصی(Personal Profile)     

وارد کردن پروفایل در رزومه امری سلیقه ای است و ضروری محسوب نمی شود . آن چه در پروفایل به نگارش در می آید ، تصویری کلی و گویا از شما است که به طور جزئی تر در سایر بخش های رزومه ذکر می شود.

3- تحصیلات و توانایی های علمی(Education and Qualifications)  

این بخش شامل تمام سوابق تحصیلی و علمی شما ، از دیپلم دبیرستان و نام دبیرستان گرفته تا آخرین مدرک تحصیلی ، رشته ها و گرایش ها و زمان بندی هر دوره ی تحصیلی خواهد بود. به یاد داشته باشید که حتماً ذکر کنید در حال حاضر مشغول گذراندن چه دوره ای هستید . سایر دوره های علمی - کابردی که در کنار تحصیل آکادمیک گذرانده اید را هم حتماً بنویسید.

4- سوابق شغلی  (Skills and Work Experiences)  

در این بخش باید کل سوابق شغلی شما ، اعم از تمام وقت یا پاره وقت ، با ذکر نام و تلفن یا آدرس محل کار ، به اضافه تاریخ و دوره اشتغال فهرست شود.

5- انتشارات و مقالات(Publications)    

فهرست کتب و مقالاتی که منتشر کرده و یا در کنفرانس ها ارائه نموده اید به اضافه زمان انتشار را در این بخش بیاورید. اگر خلاصه مقالات را به رزومه ضمیمه نمایید بهتر است.

6- سایر اطلاعات(Additional Information)   

نگارش این قسمت ضروری نیست ، اما چنان چه لازم دانستید توضیحی جانبی روی سوابق تحصیلی و شغلی خود بنویسید ، می توانید این بخش را اضافه نمایید.

7 - علائق(Interests)  

فهرستی از علائق خود در زمینه های فوق برنامه مثل ورزش یا هنر را در این بخش بنویسید و احیاناً اگر سوابق حرفه ای در این زمینه ها دارید حتما ذکر کنید.

 

 8 - معرف ها(References)   

نام ، رتبه ، درجه تحصیلی ، آدرس یا تلفن و کلاً اطلاعات مربوط به معرفین خود ( که معمولا اساتید شما هستند ) را در این بخش بیاورید. این معرف ها می بایست همان معرفینی باشند که توصیه نامه های شما را تکمیل نموده اند.

* سایر توصیه ها

- پیش از نگارش رزومه ، خوب در مورد سوابق تحصیلی و شغلی خود فکر کنید تا چیزی را از قلم نیاندازید. سعی کنید تا حد امکان، مدارکی دال بر سوابقتان آماده و ترجمه کنید تا ضمیمه رزومه نمایید.

- از دروغگویی یا بزرگنمایی جداً پرهیز کنید، ممکن است برایتان دردسر ساز شود!

- بهتر است رزومه را در 2 روی یک کاغذ A4  تنظیم نمایید. بهترین حجم رزومه در همین حد است.

- حتماً چند نسخه اضافه از رزومه برای خودتان نگه دارید تا در صورت لزوم از آن ها استفاده کنید.

- در مورد نگارش انگلیسی ، حتماً درباره متن رزومه با یک مترجم و یا کسی که انگلیسی ادبی را به خوبی می داند مشورت کنید.

- رزومه را حتما تایپ کنید و از ارائه رزومه دست نویس جداً خود داری کنید.

 

 نمونه رزومه :

Chronological C.V.

Personal Details :

Full Name: Kate Smith

Address: 123 Anytown Rd.

 Riverton

  Manchester

 

Personal Profile:

- An enthusiastic college student with excellent knowledge of Business Administration. I am able to meet deadlines and can work within a team or on my own initiative.

- I am keen to find a good University so as I can continue my education.

 

Education and Qualifications:

2000 - Present : Oldham Sixth Form College

                        GNVQ Intermediate Business and Finance

                       ( Including units on office procedure, accounting and business management)

1995 - 2000  :    Manchester High School

                        GCSEs :

                                     English Language     :     Grade C

                                     Mathematics            :     Grade D

                                     French                     :     Grade C

                                     Art                           :     Grade B

                                     History                     :     Grade C

 

Work Experience:

July 1999 - September 1999   :        J&B Solicitor

                                                    Office Junior

       main tasks:

                      - Successfully dealt with telephone enquiries.

                      - Organized and maintained an effective filing System.

                      - Typed Letters , memos and reports.

November 1997   :                          Marketing 4U Company (work experience)

       main tasks:

                      - Used various office equipment including faxes , photocopiers and laminators.

                      - word processed letters and address labels.

 

Other Information:

- I recently participated in a reader scheme where I helped children with learning difficulties.

- I am currently taking driving lessons.

 

References:

Mrs. J. Brown

Course Tutor  (Automobile Engineering)

Trafford College

Green Lane

Trafford

Tel: 0161 001 2222

نام: سعید

نام خانوادگی: میرزایی

تاریخ تولد : 1366

جنسیت: مرد

ملیت: ایرانی

وضیعت تاهل: مجرد

زبان: فارسی- انگلیسی

آدرس: اراک- کوی . . .  - خیابان . . . - پلاک . . .

تلفن:    987654321

فاکس:  987654321

پست الکترونیک:  saeed_rainbow_m@yahoo.com

 

موقعیت- سمت: ... و دانشجو

 

تحصیلات:

• 1383-1386فوق دیپلم تاسیسات حرارت مرکزی و تهویه مطبوع از مرکز آموزش عالی انقلاب اسلامی تهران

• 1388  دانشجوی مهندسی صنایع

 

تجربیات:

• چهار ماه کار در شرکت ماشین سازی اراک-بخش دیگ های بخار

• پنج ماه کار در شرکت نصب کولرهای گازی اتومبیل و تعمیرات آنها

• نصب و طراحی انواع درهای اتوماتیک و شیشه ای در شرکت تکین تایسیز اراک

• نصب و طراحی دوربین های مدار بسته در شرکت تکین تایسیز اراک

ارائه مقاله در زمینه چیلرهای جذبی لیتیوم بروماید و محاسبات آن

ده ماه نیروی کارگزینی بنیاد فرهنگی روایت فتح

• مدیریت وبلاگ  HVACR

• مدیریت گروپ مکانیک سیالات و تهویه مطبوع

البته چون زمینه کاریم چیز دیگه ای است، در این کارها تجریه کمی دارم شما کامل تر بنویسید

 

مهارتها:

 طراحی سیستم های تهویه مطبوع، گرمایش و سرمایش  (هتل ها، آمفی تئاتر، سینما، مسکونی، اداری، بیمارستانها و . . . )

• طراحی شبکه های آبرسانی خانگی و صنعتی

• محاسبات بار برودتی سردخانه ها

نقشه کشی های تاسیسات

• ارائه راه کارهای مناسب برای کاهش مصرف انرژی در زمینه های مختلف

• نرم افزارهای کاربردی و سیستم عامل وغیره: Office-Network-Internet-Dos-Windows و ...

 

در رزومه معمولاً باید تعریف کامل و مشخصی از خودتــــان بدهید و این یکی از مهمترین مسائل در شناسنامه کـاری شماست. رزومه یک خلاصه ی دو یا سه صفحه ای از شما و مهارتها، دستاوردها، تجارب کاری و تحصیلاتتان است که هـــدف آن جلب نظر صاحب کار آینده تان است. رزومـه هـم مثل خود زندگی است. دچار تغییرات و تحولات زیاد می شـود. باید مداوماً به روز شود و اطلاعات جدید به آن اضافه شود.  اگر می خواهید برای چند شغل در صنعت های مختلف تـقـاضـای کـار دهـیـد، بـهتر است رزومه های مختلف درست کنید که در هر کدام به مـهارت هــای خاص شما در رابطه به آن صنعت اشاره شده باشد.

تاثیر اول

هروقت که می خواهیم یک رزومه درست کنیم، باید خودمان را جای استخدام کننده و کارفرمایی بگذاریم که رزومه ها را بررسی می کند. او باید از میان چندین رزومه، آن که از همه مناسب تر است را انتخاب کند.

شما باید کاری کنید که ابتدا آنها از رزومه ی شما خوششان بیاید و بعد هم همه ی مطالب درج شده در رزومه را به آنها ثابت کنید.  

متن رزومه

باید سعی شود که متن رزومه هر چه خلاصه تر باشد. فقط کافی است در آن خلاصه ی کوتاهی از خودتان بدهید، که نباید بیشتر از یک صفحه باشد. اطلاعات نباید به هیچ وجه در رزومه تکرار شوند. این صفحه باید حداکثر از سه پاراگراف به شکل زیر تشکیل شده باشد:

پاراگراف اول:  نباید بیش از دو یا سه جمله باشد. در آن مقدمه ی کوتاهی در مورد خودتان و اهداف کاریتان می دهید. همچنین می بایست در مورد طریقه ی اطلاع یافتن شما از آن شرکت توضیحی بدهید، چه روزنامه باشد یا آشنایی در همان شرکت.

پاراگراف دوم:  در این پاراگراف باید اطلاعات مربوطه در مورد میزان تحصیلات، مهارتهای تخصصی و توانایی هایتان که برای شرکت مورد نظر مفید خواهد بود را ارائه دهید.

پاراگراف سوم:  این پاراگراف آخر باید اطلاعات شخصی شما را به کارفرما ارائه دهد که در صورت نیاز بتوانند با شما تماس بگیرند. حتماً اسم، شماره ی تماس، ایمیل و شماره ی فکستان را ذکر کنید.

آدرس ایمیلتان باید کامل و واضح باشد. مثلاً اگر اسمتان علی اسمیت است، آدرس ایمیلتان باید چیزی مثل   ali@email.com  باشد.

باید در رزومه اطلاعاتی درج شود که حتماً به کار آن شرکت و پستی که می خواهند برای آن استخدام کنند بیاید. اطلاعات باید واضح و مرتبط باشد.

همانطور که گفته شد یک رزومه معمولاً از 5 جزء تشکیل شده است که بطور خلاصه :

           اهداف کاری

           تجارب کاری

           میزان تحصیلات

           اطلاعات اضافی

           منابع

اهداف کاری

اهداف کاری به عنوان پیش درآمدی برای یک رزومه ی خوب و اصولی است که همه ی اطلاعات با قاعده و ترتیب منظم شده است. در این بخش باید کارفرما را با اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خود در زمینه ی کاری آشنا کنید. و بیان کنید که پیشرفت کاریتان تاکنون در چه حدی بوده است.

این قسمت ارجحیت های کاری شما را به طور خلاصه و مرتب با سایر قسمت های رزومه بیان می کند می تواند فرصت خوبی برای ابراز توانایی هایتان در همان اول رزومه باشد. 

به یاد داشته باشید که از تکرار موارد جلوگیری کنید.

تجارب کاری

این قسمت تا حد زیادی می تواند بگوید که چه کارهایی می توانید انجام دهید و چطور و در کجا برای این کارها آموزش دیده اید. ممکن است از مهارت های مورد نیاز برای یک شغل باخبر باشید، اما بیان این مهارت ها می تواند به رئیس آینده تان نشان دهد که شما شایسته ی پستی حتی بالاتر هستید.

به یاد داشته باشید که حتماً تجربه های کاریتان را به ترتیبی معکوس از نظر تاریخی بنویسید. برای هر کار موارد زیر را نیز مشخص کنید:

           عنوان پست

           عنوان سازمان

           محل کار

           تاریخ استخدام

کارفرما وقتی در مورد تجربه های کاریتان بداند بسیار راغب خواهد بود تا با میزان تحصیلات و آموزش های شما هم آشنا شود.

میزان تحصیلات

اگر تجربه های کاریتان زیاد نبوده باشد، این قسمت اهمیت زیادی پیدا خواهد کرد. برای نوشتن از همان ترتیب معکوس تاریخی استفاده کنید.

در زیر جنبه های اصلی که باید در این قسمت به آن اشاره شود را یادآور می شویم:

           درجه ی تحصیلات

           موسسات و دانشگاه ها

           تخصص/فوق تخصص

           سمینارها، کارگاه ها و آموزش های  ویژه

           میانگین معدل

 

اطلاعات اضافی

این قسمت از رزومه می تواند شامل چند زیر مجموعه مثل علایق، دانش های رایانه ای، فعالیت ها، مهارت های زبانی و...باشد. در این قسمت باید به آن دسته از توانایی هایتان اشاره کنید که در دو بخش قبلی ذکر نشده بود.

علایق:  در این قسمت میتوانید به علایقتان در زندگی اشاره ای داشته باشید. اگر به دوچرخه سواری یا هر نوع ورزش دیگر علاقه دارید، می توانید ذکر کنید، با این کار کارفرمای شما متوجه خواهد شد که فردی هستید که از زندگی نهایت استفاده و لذت را می برید.

اطلاعات کامپیوتری: بعضی از شغل ها نیازمند داشتن دانش ها و آگاهی هایی در زمینه ی بعضی برنامه های کامپوتر هستند. اگر اطلاعاتی در این زمینه دارید می توانید در این قسمت ذکر کنید.

فعالیت ها:  در این زمینه می توانید به فعالیت ها و دستاوردهای غیر کاری خود اشاره کنید.

تخصص های زبانی: اگر قادرید که به زبان هایی غیر از زبان خود مکالمه کنید یا هر تخصصی در یکی از زبان های خارجی دارید باید در این قسمت به آنها اشاره کنید.  

منابع

اگرچه بردن نام افراد در رزومه ضروری نیست اما با اینکار، کارفرمای شما می تواند به طور مثال با رئیس سابقتان در مورد شما گفتگو کند و اطلاعاتی کسب کند. اگر مایل نیستید که نام کسی را ذکر کنید می توانید در این قسمت  اشاره ای داشته باشید که در صورت نیاز یا تقاضا قادر به ارائه ی منبع هستید.

اگر خواستید از افراد در رزومه خود نام ببرید، حتماً به یاد داشته باشید که قبلش با خود آنها هماهنگی های لازم را انجام داده باشید و کسب اجازه کنید. 

حال که با نحوه ی تدوین یک رزومه ی خوب و کامل آشنا شدید، خود را برای مصاحبه آماده کنید...

ده سؤال که کارفرمایان در رزومه شما دنبال پاسخ آنها می گردند

رزومه یا نامه استخدامی باید پاسخگوی سؤالات زیر باشد:

1-این شخص کیست و در کجا زندگی می کند؟

2- این شخص چند سال دارد؟

3- آیا این شخص از تعلیمات لازم برخوردار است؟ در محیط تحصیل چگونه بوده است؟ کارفرمایان مایلند اگر شما درجه و یا نشان احترامی دارید در اختیار آنها قرار دهید و از آنهادر جهت مثبت شغلی خود استفاده نمایید. 

4- آیا فردمورد نظر مرتب ، با دقت و منضبط است؟(در مورد کاربا تجهیزات و وسائل کاری که در  اختیار شما قرار می گیرد می تواند مهم باشد.)

5- آیا این شخص در مشکلات شرکت می تواند به ما کمک نماید ؟ (کارفرمایان افرادی را نیاز دارند که به مشکلات کاری توجه نموده و راه حل هایی برای آنها بیابند. به عبارت دیگر فردی مطلوب است که تفکرات بنیادی داشته و در خدمت اهداف کاری کارفرمایان باشد.)

6- آیا تجربیات کافی برای مفید کار کردن دار د؟ چه کارهایی را می تواند موفقیت آمیز به انجام رساند ؟ بهترین روش پاسخ گویی مناسب به این سؤال، داشتن یک رزومه عالی، با تاریخ مرتب شده و طرح بندی تازه و تمیز می باشد.

7- آیا این فرد مشکلات خاصی از جمله فاصله کاری ،چند شغل داشتن ،..دارد؟

8- کدام حرفه و یا هنر و کمال در فرد شاخص است؟ (روی کلمات حرفه و کمال و هنر کاملاً دقت کنید. هنگامی که شما یک برنامه کاری مشخص ارائه کنید، کارفرما می تواند ارتباطی عالی بین توانایی ها و شایستگی و قابلیت شما پیدا کنند و این به منزله پلی به سوی موفقیت شما خواهد بود.)

9- این فرد چگونه در حل مشکلات مفید خواهد بود ؟(کارفرمایان آینده نگر از اینکه شما بتوانید برای ایشان و نیز شرکتشان موفق و سودمند باشید و در جهت بهبود و روند رو به رشد آنها گام بردارید ، خشنود می شوند. این بهبودی می تواند در راستای فروش بیشتر، تثبیت قیمتها ،.. باشد.

10- آیا می توان به این شخص اعتماد نمود؟(آیا شما به کسی که برایتان مفید نیست اعتماد می کنید؟کارفرمایان نیز درصدد هستند که بی پرده نظرات مثبت و منفی خود را در مورد شما بگویند.

تهیه شده توسط  مهندس سعید میرزایی           saeed_rainbow_m@yahoo.com